ПОРЯДОК ОТРИМАННЯ ПЕНСІЇ У ЗВ’ЯЗКУ З ВТРАТОЮ ГОДУВАЛЬНИКА
Чинним законодавством України передбачена можливість отримання пенсії померлого законного чоловіка (дружини). Такий вид пенсії, згідно із Законом України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» (далі – «Закон»), називається пенсією у зв’язку з втратою годувальника.
На який розмір слід розраховувати ?
Розмір такої пенсії складає 50 % від пенсії за віком померлого чоловіка (дружини).
Стаття 36 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» передбачає, що така пенсія може бути призначена непрацездатним членам сім’ї померлого, які були на його утриманні.
За яких умов призначається пенсія?
Для здобуття пенсії у зв’язку з втратою годувальника необхідно, щоб чоловік (дружина) померлого:
1) був/була непрацездатним (у випадку, якщо дружина (чоловік) є особою з інвалідністю або досягла пенсійного віку; у випадку, якщо чоловік (дружина) померлого годувальника не працює і зайнятий доглядом за дитиною (дітьми) померлого годувальника до досягнення нею (ними) 8 років);
2) був/була на утриманні померлого.
Чим підтвердити, що чоловік/дружина були на утриманні?
Підтвердженням утримання може бути довідки з житлово-експлуатаційних або інших організацій з місця проживання (реєстрації), або довідки органів місцевого самоврядування, або довідки про реєстрацію місця проживання (разом з годувальником за однією адресою), видані згідно із вимогами статті 3 Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні".
Якщо ці установи відмовляються видавати таку довідку, то факт знаходження на утриманні можна встановити в судовому порядку.
Для цього громадянин звертається до суду з відповідною заявою і прикладає:
1) копію свідоцтва про смерть годувальника;
2) копію свідоцтва про шлюб;
3) докази, які підтверджують факт знаходження заявника на утриманні померлої особи (документи, акти, листи ділового і особистого характеру, довідку про доходи, довідку про розмір своєї пенсії);
4) докази, які встановлюють, що надані заявникові матеріальні засоби були основним і постійним джерелом для його існування (квитанції і інші документи, які свідчать про отримання заявником грошових коштів або іншої допомоги від годувальника; квитанції, які підтверджують витрати заявника);
5) довідку органів місцевого самоврядування про те, що заявник звертався до них за здобуттям документа, підтверджуючого факт знаходження на утриманні померлого годувальника, але йому було відмовлено в цьому у зв’язку з відсутністю відомостей про утримання.
Які документи необхідно подати в органи Пенсійного фонду України для отримання пенсії?
1) заяву на призначення пенсії у зв'язку з втратою годувальника
2) паспорт заявника та його реєстраційний номер облікової картки платника податків;
3) документ, що підтверджує місце проживання заявника;
3) трудова книжка і/або пенсійне посвідчення померлого;
4) документ, який підтверджує знаходження заявника на утриманні померлого (довідка з органів місцевого самоврядування або рішення суду);
5) довідка про склад сім’ї чи свідоцтво про шлюб;
6) свідоцтво про смерть померлого.
У разі якщо Ви маєте додаткові питання по цій статті звертайтеся до бюро правової допомоги Богодухівського місцевого центру, які знаходяться за адресами:
• м. Богодухів, вул. Покровська, 5;
• м. Валки, вул. Харківська, 2;
• смт. Коломак, пров. Свободи, 2а;
• смт. Краснокутск, вул. Миру, 138.
Єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги 0-800-213-103 (безкоштовно зі стаціонарних та мобільних телефонів).